Teispoolsuse piiril
17.03 kl 19 Tartu Saksa Kultuuri Instituudis
Katrin Helena Kuslap, sopran
Kadri-Ann Sumera, klaver
Kavas: Libby Larsen, Rebecca Clarke, Hugo Wolf, Franz Schubert, Eduard Tubin
Nii kaua kui me oleme olemas, „siin” – reaalses maailmas, elus, ärkvel, tunnetame ometi, et kuskil on ka mingi „teine pool”. Olgu see siis helge unistuste, unede ja lootuste maailm, ärevust ja põnevust külvav usk üleloomulikesse tegelastesse või silmitsiseismine kõige kohutavama ja lõplikuma, surmaga. Kõik need maailmad piirnevad meie omaga, selle koduse, tavalise ja ehk veidi igavavõitu argipäevaga, ning vahel on piir üsna hägus. Meie seekordses kavas tuleb juttu kohtumistest kõigi nende teispoolsustega.
Kava keskmes on Libby Larseni traagiline tsükkel „Try me, good King”, mis põhineb kurikuulsa Henry VIII viie naise kirjadel ja ütlustel enne oma hukkumist. Seda emotsionaalselt väga intensiivset ja dramaatilist protsessiooni ääristavad Hugo Wolfi ja Rebecca Clarke´i elluäratatud müütilised tegelased – vaimud, näkid, pool-inimesed. Selle romantilis-impressionistliku muusika helikeel on sobivalt unenäoline, täis salapäraseid värve ja hõbekellukesi.
Kava raamistavad kaunid unistavad mõtisklused Ernst Enno tekstidele Eduard Tubina sulest.
Autorid pole kavva valitud sugugi juhuslikult. Märtsikuu on naistepäeva kuu ning eriti seetõttu on kavas esil just naised – nii autorite (Larsen, Clarke) kui ka tegelastena. Ka 120 möödunud aastat Eduard Tubina sünnist on põhjust tähistada.
Katrin Helena Kuslap alustas lauluõpinguid Tartus Heino Elleri nim. Muusikakoolis Taavi Tampuu klassis. Aastast 2017 on ta õppinud Kopenhaagenis Taani Kuninglikus Muusikaakadeemias professor Hanna Hjorti juures, ning aastal 2024 lõpetas sealsamas Postgraduate Soloist Program’i professor Helene Gjerrise juhendamisel.
Katrin Helena on tegev väga erinevates muusikavaldkondades kammermuusikast ooperini ning barokist kaasaegse muusikani. Ta on osalenud nii ooperiproduktsioonides (Suor Angelica/Puccini – Kopenhaageni Ooperifestival; Teravkõrvalise Vixeni seiklused/Janacek – Taani Kuninglik Muusikaakadeemia; The Pit: “Greed”+”A Hand of Bridge”/Dove&Barber – Taani Kuninglik Lavakunstikool) kui vokaalsümfoonilistes suurvormides (Suveöö unenägu/Mendelssohn, Requiem/Faure, Ein deutsches Requiem/Brahms, Oratorio de Noël/Saint-Saens jm) ning teinud koostööd mitmete tunnustatud dirigentide, pianistide ja orkestritega (Concerto Copenhagen. The Copenhagen Philharmonic Orchestra, Danish Chamber Orchestra, Camerata Øresund). Soolo-laulu kõrvalt võib Katrin Helenat kuulda nii Taani Raadio Kontsertkooris kui ka mitme professionaalse vokaalansambli koosseisus.
Koos Lied-duo partneri Hazel Friedmaniga on Katrin Helena muuhulgas saavutanud 2. koha Rued Langgaardi konkursil Taanis (2022) ning eripreemia parima taanikeelse teose eest Kopenhaageni Lied-Duo konkursil (2023). Koos on nad osalenud põnevatel meistrikursustel Malcolm Martineau, Roger Vignolese, Katherine Ciesinski, Anne Sofie von Otteri ja Keval Shah käe all. Samuti osalesid nad prestiižsel Schuberti- ja Kaasaegse Muusika konkursil Austrias, Grazis. Aprillis võib neid juba kuulda Sibeliuse konkursil Soomes. Lied-duona otsivad nad pidevalt uusi värve ja helisid nii kaasaegse kui klassikalise lied-repertuaari hulgast. Nende repertuaarist võib leida põnevaid heliloojaid nagu Libby Larsen, Unsuk Chin, George Crumb, Isabel Mundry, Moritz Eggert ja Nick Martin. Nende lavaline koostöö ja musitseerimine leiavad alati äramärkimist oma ühtsuse, musikaalsuse ja põneva energia osas.
Kadri-Ann Sumera on mitmekülgne pianist, kes on ühtviisi tegev nii solisti, kammermuusiku kui ka lauljate kontsertmeistrina ning kelle repertuaar hõlmab teoseid barokist tänapäeva uusima muusikani. Olulisel kohal tema repertuaaris on eesti ja eriti ta isa Lepo Sumera muusika, kelle klaveriloomingu on ta salvestanud plaadile. Koostöös Iris Oja ja teiste lauljatega on käsil Mart Saare laulupärandi salvestamine, millest seni on ilmunud kolm albumit, samuti on Kadri-Ann virtuaalalbumina välja andnud Mart Saare klaverimuusikat ning koos pianist Talvi Hundiga Ardo Ran Varrese ja Heino Elleri palad Eesti rahvaviisidele. Kadri-Ann on ka sage nüüdismuusika esitaja.
Kadri-Ann on õppinud Tallinna Muusikakeskkoolis (õpetajad Merike Bürger, Ülle Sisa, Maigi Pakri), Eesti Muusikaakadeemias (professor Peep Lassmann) ning Kölni Muusikakõrgkoolis (professsor Arbo Valdma), kust sai nov. 2004 magistridiplomi (Konzertexamen). Oli aastal 2004/5 Ensemble Modern`i stipendiaat Frankfurdis.
Kadri-Ann on teinud saatejuhina koostööd Klassikaraadioga ning olnud pedagoog ja kontsertmeister Tartu Heino Elleri nimelises muusikakoolis. Hooajal 2015/16 töötas ta õppejõuna Darmstadti muusikaülikoolis (Akademie für Tonkunst Darmstadt), alates sügisest 2016 Georg Otsa nim. Tallinna muusikakoolis ning alates 2022 sügisest Tallinna Muusika- ja Balletikoolis (MUBA). Aastaid on ta MTÜ Kammermuusikute tegevliikmena vedanud koolikontsertide projekte. Muuhulgas tegeleb ta aktiivselt süstasõiduga ning matkad on teda viinud Euroopastki kaugemale – Malawisse Aafrikas, Gröönimaale ja Fidžile.
Aastast 2023 on Kadri-Ann Sumera ka Eesti Kirjanike Liidu liige. Tema sulest on ilmunud eluloolistel seikadel põhinev raamat „Seitsme aja raja taga” ja romaan „Basiliski lapsed”.
Koduleht: www.kadriannsumera.eu